KIA V
Home
Test

Valorisatie & marktcreatie

 

In lijn met deze definitie zetten we met de KIA Veiligheid specifiek in op:

  • Valorisatie ter versterking van de technologische en economische positie van Nederland. Het gaat om onderzoeks-, innovatie- en implementatieprogramma’s die leiden tot concrete producten, diensten of processen die waarde creëren voor individuen, bedrijven of de samenleving. Voor de versterking van de economische positie doen we dit door:
    ->te streven naar een grote betrokkenheid van het bedrijfsleven, met specifieke aandacht voor het mkb, start-ups en scale-ups
    ->expliciet te streven naar het omzetten van kennis naar commercieel haalbare producten, diensten of processen
  • Daarnaast willen we met kennisvalorisatie maatschappelijke waarde creëren door bijvoorbeeld bij te dragen aan de energietransitie of de circulaire economie. Ook dan is economische waarde een voorwaarde om de benodigde maatschappelijke impact te genereren. Tenslotte draagt kennisvalorisatie naar mensen die met de innovaties moeten werken bij aan de maatschappelijke benutting door implementatie van kennis, vaardigheden van de beroepsbevolking en het toepassen van innvovaties op de werkvloer.

Voor valorisatie werken we samen met de bestaande mechanismen en initiatieven, zoals (niet-uitputtend):

  • regionale structuren en initiatieven, zoals van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s)
  • bestaande valorisatieactiviteiten van universiteiten en TO2-instellingen
  • valorisatie-initiatieven van het NGF, zoals het Deltaplan Valorisatie
  • valorisatie-initiatieven bij betrokken partners, zoals Defensie en JenV

Voor marktcreatie gebruiken we in deze KIA de volgende definitie:

Marktcreatie betreft alle activiteiten in het innovatie-ecosysteem die bijdragen aan het openen van nieuwe (afzet)markten voor innovaties en het daadwerkelijk tot toepassing laten komen daarvan.


Hierbij onderscheiden we ten minste (niet-uitputtend) drie mechanismen:

  • Markten die worden geopend of gecreëerd doordat private bedrijven nieuwe producten en diensten ontwikkelen
  • Marktkansen die ontstaan doordat actoren in het innovatiesysteem nieuwe verbanden leggen of met nieuwe oplossingen komen voor toepassingen die nog niet eerder in beeld waren
  • Markten die worden gecreëerd doordat de overheid met initiatieven komt gericht op specifieke thema’s, daarin investeert of wetgeving introduceert

Omdat de vraagzijde in de defensie- en veiligheidsmarkt grotendeels door de overheid wordt bepaald, spelen al deze mechanismen een rol bij de KIA Veiligheid. De direct betrokken ministeries kunnen door hun inkoopbeleid of andere interventies een markt voor (innovatieve) bedrijven openen.